FOTOSZANSA 2018
Fundacja TRES po raz szósty już pracowała w środowisku młodzieży narażonej na wykluczone. Z nowoczesnym narzędziem wypowiedzi
artystycznej jakim jest fotografia zwróciliśmy się do grupy szkół specjalnych, uczestniczyli w nich uczniowie z
niepełnosprawnością intelektualną oraz ich pedagodzy.
Fotografia dla osób z niepełnosprawnością intelektualną może być szansą na przełamanie barier środowiska,
komunikowanie się narzędziem akceptowanym kulturowo, ale i pewnym sposobem terapii, analizy samego siebie.
Fotografia ma tu pozwolić na pokazanie własnego sposobu widzenia otoczenia, dać poczucie zarówno sprawstwa jak i
sukcesu, stać się środkiem wyrazu efektownym i efektywnym. Możliwość tworzenia to też rozwijanie pewnego
estetycznego wyczucia oraz uczestnictwo w kulturze jak najbardziej współczesnej, aktualnej. Takie upowszechnianie
kultury jest szczególnie cenne, bo nie tylko daje oczywistą satysfakcję z kontaktu ze sztuką, ale i przyczynia się do
rozbudzania i utrwalania cech takich jak indywidualność, poszukiwanie i rozwijanie zainteresowań, rozwój myślenia
abstrakcyjnego. W przypadku niniejszego zadania mamy też do czynienia z upowszechnianiem kultury wśród osób
narażonych na społeczne wykluczenie, dajemy im możliwość wyrównania szans z pełnosprawnymi rówieśnikami. Poza tym
dajemy swego rodzaju metodę pracy pedagogom specjalnym. Metodę, która może być środkiem dydaktycznym lub
sposobem na przepracowanie trudnych tematów czy problemów.
Niniejsze zadanie było realizowane w placówkach wielkopolskich, szkołach specjalnych dla dzieci i młodzieży z
niepełnosprawnością intelektualną. Większość tych placówek jest spoza Poznania. Partnerem projektu był Zespół Szkół
Specjalnych nr 105 z Poznania.
https://www.facebook.com/Fotoszansa-2018-382407732238863/
